Er wordt weinig gedaan om een vacature voor docenten aantrekkelijk te maken:
Docent Duits, 2e graads, 0.7 fte.
Of in het beste geval:
Enthousiaste docent Duits, 2e graads, 0.7 fte.
Daar gaat je hard sneller van kloppen. Maar niet heus! Zou je zelf reageren als je al een baan hebt als docent Duits 2e graads voor 0.7 fte? Ik zou niet weten waarom. Tenzij je het enorm slecht naar je zin hebt, verwikkeld bent in een vervelend conflict of graag wilt verhuizen naar de andere kant van het land.
Je gaat pas solliciteren als je er beter van wordt
Een andere baan zoek je als je je huidige baan niet leuk meer vindt, omdat je aan een volgende stap toe bent, omdat je wilt verhuizen of omdat je zin hebt in een andere werkomgeving. Een horizontale overstap maak je alleen als de inhoud van de nieuwe functie je bijzonder aanspreekt. Als je bouwprojecten erg leuk vindt dan zou een vacature met een bouw-opdracht van een school met een nieuw gebouw voor jou aantrekkelijk kunnen zijn. Als je klaar bent met een ingrijpende onderwijsontwikkeling en voorlopig moet één en ander geconsolideerd worden, dan kan je zin hebben om ergens anders een spannende onderwijskundige klus op je te nemen.
Maak jouw vacature onderscheidend
Inhoud is de belangrijkste secundaire arbeidsvoorwaarde als je weinig ruimte hebt om financieel tegen elkaar op te bieden. Als je een inhoudelijke opdracht aan je vacature koppelt, wordt die baan interessant voor iemand die zo’n specifieke klus graag op zich neemt. Daarom is het verwonderlijk dat men van docenten alleen maar vraagt dat ze bevoegd en enthousiast zijn. Maakt het niet uit aan welke leerlingen je lesgeeft? Is het vanzelfsprekend dat alle leraren overal hetzelfde doen? Nee: het staat als een paal boven water dat iedere docent binnen zijn school een andere rol vervult en eigenlijk zijn eigen functie creëert. De één levert een belangrijke bijdrage aan het imago van de school door elk jaar een fantastische musical neer te zetten, de ander zorgt ervoor dat de zorgstructuur beter werkt of dat er een betere aansluiting is tussen het vak en de beleving van de leerlingen. Juist een beroep als docent heeft duizend gezichten.
Hou eens op met die eenheidsworst
Probeer het eens. Doe een beroep op de persoonlijke interesse en kwaliteit van je nieuwe docent. Heeft je school behoefte aan iemand die binnen een vakgroep wat meer orde en structuur brengt? Neem het op in je selectieprofiel en werf er prominent mee. Zet het niet op pagina zoveel van de profielschets maar in regel 1. Dan loop je de kans de juiste persoon te triggeren!
Zou je zelf reageren op een baan, die dezelfde functietitel heeft en ook verder niet lijkt te verschillen van wat je nu doet? Alleen als je tot over je oren in de ellende zit. Maar anders blijf je lekker zitten waar je zit. Tenzij je een gouden kans geboden wordt. Doe je zelf een plezier en zoek eerst uit wat je nodig hebt, voor je begint met het standaard verhaal. Het kost wat meer tijd, maar het loont de moeite.
Erkenning van verschillen is een blijk van respect
Juist in een schaarse markt is het belangrijk om mensen zo in te zetten dat hun individuele toegevoegde waarde zo groot mogelijk is. Het is zonde om kostbare docent-power te laten verkommeren. Gun je school docenten die hun (uitermate diverse) kwaliteiten, interesses en expertise in hun werk kwijt kunnen. En doe niet net of iedereen dezelfde rol heeft. Er is geen vak dat zoveel gezichten heeft als het vak van docent.
Een aantrekkelijk functieprofiel opstellen kan best lastig zijn. In de online training Professioneel Docenten Werven leer je stap voor stap om op de juiste manier docenten te werven die passen binnen jouw school. Probeer de gratis proefmodule van de training eens. Je zit nergens aan vast en krijgt zo wel een goed kijkje in de keuken zodat je kunt bepalen of de training iets voor jou is.
Geef een reactie